![]() |
| Edifici de l'Escola Bauhaus, a Alemanya |
La Staatliche Bauhaus (Casa de la Construcció Estatal) o simplement la Bauhaus, va ser l’escola de disseny, art i arquitectura fundada l’any 1919 per Walter Gropius a Weimar, Alemanya. La Bauhaus va definir les bases normatives i patrons de el que avui en dia coneixem com a disseny industrial i gràfic. L’escola va establir els fonaments acadèmics sobre els quals es va basar una de les tendències predominants de la nova Arquitectura Moderna, va incorporar una nova estètica que introduïa tots els àmbits de la vida quotidiana; des de la cadira en la que seiem, fins a la pagina la qual estem llegint, Heinrich von Eckardt.
L’estil Bauhaus tenia com a objectiu dissenyar per tal de crear mobles de baix pressupost (disseny disponible i assequible per tots els nivells socioeconòmics), introduint elements d’enginyeria. Pretenia que els objectes d’ús quotidià assolissin el nivell que posseïen la pintura i l’escultura. Per tal d’aconseguir allò que es proposava, va introduir en les seves creacions, en l’àmbit del disseny industrial concretament, el metall i va desenvolupar un sentit pràctic que permetia utilitzar els avenços tecnològics en la fabricació de mobles. Els principals fonaments d’aquest estil, els quals podem veure reflectit en tot els productes creats per dissenyadors d’aquesta escola, són:
· El trencament amb tot allò tradicional i amb estils preestablerts.
· El predomini de la funció sobre la forma.
· La interrelació entre, per una banda, l’arquitectura i el disseny, i, per altre banda, les ciències aplicades.
· L’adequació de l’habitatge i el mobiliari a els recursos i necessitas humanes.
Obres de la Bauhaus, contemporànies a la Chaise Longue de Le Corbusier: En totes veiem com s'utilitzen les mateixes tècniques de tractament del material, en especial el tubular metàl·lic el qual gràcies a la seva propietat plàstica, es pot corbar aconseguint noves formes que permeten dissenys com aquests.
Cadira B3, 1925, Marcel Breuer
Cantilever Chair, 1927, Mies Van der Rohe
Taula auxiliar E-1024, 1928, Eileen Gray
Cadira Barcelona, 1929, Mies Van der Rohe
Aquests dissenys van perdurar al llarg del temps, i els podem adquirir de fet actualment, gràcies a la seva comoditat i a la simplicitat i perfecció de les seves línies.
El rebuig a la ornamentació i el predomini de les línies geomètriques és el tret distintiu dels mobles creats per aquesta escola. El disseny Bauhaus busca un canvi en la societat i en las formes de producció, a través de la creació d’una nova estètica, que aconsegueixen imposar en el segle XX, i que, com ja em dit, sobreviu fins i tot en el present.





No hay comentarios:
Publicar un comentario